4.2.11

Έρχεται η κάρτα εργασίας. Τι προβλέπει το νομοσχέδιο





Με την καθιέρωση ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας με ταυτόχρονη μείωση των εργοδοτικών εισφορών από 10% έως και 25%, αλλά και την επιβολή αυστηρότερων προστίμων στους εργοδότες που δεν τηρούν την εργατική νομοθεσία θα προσπαθήσει η κυβέρνηση να περιορίσει την αδήλωτη εργασία και την εισφοροδιαφυγή μέσω της αναδιάρθρωσης του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας.


Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στην Βουλή για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, ο σχεδιασμός του υπουργείου Εργασίας περιλαμβάνει – βάσει των προβλέψεων του μνημονίου- την μετάταξη 550 υπαλλήλων από άλλες υπηρεσίες του Δημόσιου Τομέα, οι οποίοι θα προστεθούν στους ήδη 700 επιθεωρητές εργασίας, έως το τέλος Ιουνίου.

Αναλυτικότερα, η υπό προώθηση νομοθετική ρύθμιση, προβλέπει:

Την καθιέρωση της ηλεκτρονικής Κάρτας Εργασίας, από την 1η Ιουλίου.

Η κάρτα θα χρησιμοποιείται για την καταγραφή και τον έλεγχο της προσέλευσης, του χρόνου εργασίας και της αποχώρησης των εργαζομένων.

Στις επιχειρήσεις, οι οποίες θα εγκαταστήσουν το σύστημα αυτό και θα καταβάλλουν εμπρόθεσμα τις ασφαλιστικές εισφορές, καθώς και στους εργαζομένους των επιχειρήσεων αυτών, θα παρέχεται έκπτωση 10% επί των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών.Συν τω χρόνω η έκπτωση θα φθάσει το 25%.

Όμως, για τις επιχειρήσεις όπου το σύστημα εγκαταστάθηκε και δεν χρησιμοποιείται, προβλέπονται αυστηρές κυρώσεις: α) κατάργηση της έκπτωσης της για διάστημα τριών μηνών από την επιβολή των κυρώσεων, β) στην επιχείρηση, πρόστιμο ύψους 400 ευρώ για κάθε παρανόμως απασχολούμενο μισθωτό και γ) στον ίδιο το μισθωτό, πρόστιμο ύψους, επίσης, 400 ευρώ, η οποία βαρύνει τον εργαζόμενο και καταβάλλεται από τον εργοδότη.

Για την διευκόλυνση των ελέγχων, οι υπηρεσίες Ι.Κ.Α, Σ.ΕΠ.Ε και Ο.Α.Ε.Δ διασυνδέονται ηλεκτρονικά μέσω κοινής ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

Τη σύσταση Ειδικής Ομάδας Ετοιμότητας και Άμεσης Επέμβασης.
Η ειδική ομάδα εργασίας θα λειτουργεί κάθε ημέρα επί 24 ώρες, ενώ θα υπάρχει τηλεφωνικός αριθμός μέσω του οποίου θα δέχεται καταγγελίες.

Πρόστιμα και φυλάκιση

Αυξημένα πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας. Ως προς τις Διοικητικές κυρώσεις προβλέπονται πρόστιμα για κάθε παράβαση, από 500 ευρώ έως και 50.000 ευρώ.

Το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου συνεκτιμάται όχι μόνο το είδος της παράβασης αλλά και η οικονομική ωφέλεια που αποκομίζει ο εργοδότης.

Η επανάληψη από τον ίδιο εργοδότη της ίδιας ή συναφούς παράβασης της εργατικής νομοθεσίας εντός τετραετίας από τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου θεωρείται υποτροπή και έχει ως συνέπεια i) το διπλασιασμό του ύψους του προστίμου και ii) τον αποκλεισμό του εν λόγω εργοδότη από δημόσιους διαγωνισμούς για χρονικό διάστημα τριών ετών.

Μάλιστα, κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η επιβολή προστίμου από τον Επιθεωρητή Εργασίας για συγκεκριμένες παραβάσεις χωρίς προηγούμενη πρόσκληση του παραβάτη εργοδότη για παροχή εξηγήσεων.

Επίσης, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση του αρμόδιου Επιθεωρητή Εργασίας ή του αρμόδιου Προϊσταμένου Τμήματος, μπορεί να επιβληθεί στον εργοδότη προσωρινή διακοπή της λειτουργίας για διάστημα μεγαλύτερο από τρεις ημέρες ή και οριστική διακοπή της λειτουργίας συγκεκριμένης παραγωγικής διαδικασίας ή τμήματος ή τμημάτων ή του συνόλου της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης.

Ως προς τις ποινικές κυρώσεις, κάθε εργοδότης, που παραβαίνει τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας σχετικά με τους όρους και τις συνθήκες εργασίας και συγκεκριμένα τα χρονικά όρια εργασίας, την καταβολή δεδουλευμένων, την αμοιβή, την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων ή την καταβολή της νόμιμης αποζημίωσης, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον 900 ευρώ είτε και με τις δύο αυτές ποινές.
Μάλιστα, ειδικές διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας που προβλέπουν βαρύτερη ποινική μεταχείριση εξακολουθούν να ισχύουν.

Σαφάρι ελέγχων και στο Δημόσιο

Εν τω μεταξύ, στο πλαίσιο της εντατικοποίησης των ελέγχων, το ΣΕΠΕ θα βάλει το επόμενο τετράμηνο στο μικροσκόπιο κλάδους οικονομικής δραστηριότητας όπως: βιομηχανίες τροφίμων και ποτών, χημικές βιομηχανίες, εργαστήρια ζαχαροπλαστικής, κομμωτήρια, κέντρα περιποίησης νυχιών, παιδότοπους, δικηγορικά γραφεία, συνεργεία – πρατήρια υγρών καυσίμων – πλυντήρια και χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων , φροντιστήρια για μαθητές και φροντιστήρια ξένων γλωσσών, γραφεία τελετών και συναφών δραστηριοτήτων, εταιρείες ανακύκλωσης, ιχθυοτροφεία – ιχθυοκαλλιέργειες.

Επίσης, η Τεχνική και Υγειονομική Επιθεώρηση, εκτός των εντατικοποιημένων ελέγχων σε Τεχνικά Έργα και σε Υπεργολάβους, έχει συμπεριλάβει στον προγραμματισμό της, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών καθαρισμού σε νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες, ΟΤΑ, μεγάλες επιχειρήσεις, εμπορικά κέντρα, συνεργεία αυτοκινήτων κ.ά.
Μαυρούλη Αργυρώ
real.gr