5.10.09

Θύματα των εκλογών τα εξοπλιστικά deals

ΔΕΥΤΈΡΑ, 5 ΟΚΤΏΒΡΙΟΣ 2009

Θύματα των εκλογών τα εξοπλιστικά deals

Bookmark and Share

Τα κονδύλια που δαπανούμε κάθε χρόνο για την άμυνα της χώρας είναι τα μεγαλύτερα στον προϋπολογισμό. Όταν βρισκόμαστε σ’ εποχές ισχνών αγελάδων, πρέπει κι εκεί να γίνουν περικοπές. Είναι πολύ εύκολο προεκλογικά να εξαγγέλλονται περικοπές «τόσο τοις εκατό». Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική.


Οι ανάγκες για την άμυνα της χώρας επηρεάζονται από τις διαθέσεις των γειτόνων μας. Οι Τούρκοι, κεμαλιστές και νεο-οθωμανοί, το παίζουν τοπική υπερδύναμη. Τις ορέξεις τους αυτές όχι μόνο δεν τις κρύβουν, αλλά τις κοινοποιούν με τον πιο επιδεικτικό τρόπο. Είτε μας αρέσει είτε όχι, το μόνο μέσο που μπορεί να τους αναχαιτίσει είναι ένας ισχυρός αμυντικός μηχανισμός. Κάτι που ισχύει διαχρονικά. Επομένως η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις αυριανές εκλογές είναι υποχρεωμένη να πάρει αποφάσεις και να προχωρήσει σε υλοποιήσεις προγραμμάτων. Ας δούμε τα άμεσης προτεραιότητας.

Εκκρεμότητες

Στα προγράμματα του Στρατού προηγείται αυτό των Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) ΒΜΡ-3. Υστερούμε επικίνδυνα σ’ αυτόν τον τομέα. Πέρα από την καταλληλότητα του ΒΜΡ-3, είναι σίγουρο ότι με τα χρήματα που ζητούν οι Ρώσοι (1,25 1,38 δισ. ευρώ) βρίσκουμε στην αγορά πολύ καλύτερα ΤΟΜΑ.

Να μην ξεχνάμε ότι υπάρχει γερμανική πρόταση για ενοικίαση των εξαιρετικών Marder, που μπορούν να εξοπλίσουν, άμεσα, τρεις τεθωρακισμένες ταξιαρχίες. Δεν είναι δυνατόν να ξεχάσουμε τα πυρομαχικά, των 120mm, των νέων αρμάτων Leopard 2HEL. Είναι ανήκουστο να ολοκληρώνεται η παραγγελία, 170 άρματα, και να μην έχουμε πυρομαχικά! Καιρός να παρθούν κάποιες αποφάσεις. Από τα 366 εκατ. ευρώ του προγράμματος μπορεί (και πρέπει) να επωφεληθούν τα πολύπαθα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ).

Το τρίτο επείγον θέμα του Στρατού είναι τα ελικόπτερα. Επιθετικά (AH-64D Apache) και μεταφορικά NH-90. Η καινούργια κυβέρνηση θα πρέπει να κινηθεί με ταχύτητα και να λύσει τις όποιες εκκρεμότητες. Τα λεφτά υπάρχουν. Είναι κρίμα να χρησιμοποιούνται για αλλότριους σκοπούς.

Στο Ναυτικό κυρίαρχο θέμα είναι αυτό των υποβρυχίων τύπου 214. Εδώ απαιτείται άμεση λύση. Τα προβλήματα που είχε το πρώτο υποβρύχιο έχουν λυθεί. Λόγος επιμονής στην άρνηση παραλαβής του δεν υφίσταται. Στο κάτω-κάτω της γραφής το έχουμε, όπως και τα άλλα δύο, ξοφλήσει! Η καταγγελία της σύμβασης από την ThyssenKrupp και η, προ εξαμήνου, εξαγγελθείσα πρόθεση πώλησης ή κλεισίματος των ΕΝΑΕ του Σκαραμαγκά, περιπλέκει το πρόβλημα και επιβάλλει άμεση επέμβαση της νέας κυβέρνησης.

Ο διαγωνισμός για 5+1 Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας τον περασμένο Μάιο κηρύχτηκε άγονος. Αναμενόταν να επαναπροκηρυχτεί στις αρχές αυτού του μήνα. Πρόλαβαν οι εκλογές. Κι εδώ η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να τρέξει. Το ένα αεροπλάνο που έχει απομείνει πετά ελάχιστες ώρες το μήνα. Κι αυτό όχι για πολύ. Αν δεν γίνει κάτι αμέσως, θα βρεθούμε 40 χρόνια πίσω! Τα 250 εκατ. ευρώ πάντως δεν φτάνουν για 5+1 αεροπλάνα. Και φτάνουμε στη νέα φρεγάτα. Οι σχετικές διαπραγματεύσεις επρόκειτο να αρχίσουν τις πρώτες ημέρες του Σεπτέμβρη. Φυσικά και αναβλήθηκαν.

Θυμίζουμε ότι οι δέκα φρεγάτες τύπου «Έλλη» έχουν ηλικία 31-26 ετών ενώ οι τέσσερις τύπου «Ύδρα» 17-11. Επείγει επομένως η έναρξη αντικατάστασης των πρώτων και του εκσυγχρονισμού των δεύτερων. Πρόβλημα είναι η επιλογή από το ΚΥΣΕΑ, στις 12 Ιανουαρίου 2009, της γαλλικής φρεγάτας FREMM χωρίς καμία απολύτως διαδικασία αξιολόγησης. Ενώ θα πρέπει να είναι απαράβατος όρος η ναυπήγηση, όποιου τύπου κι αν επιλεγεί, να γίνει στην Ελλάδα. Βεβαίως τα 2,2 δισ. ευρώ που έχουν προβλεφτεί σαφώς και δεν επαρκούν για έξι πλοία.

Η καθυστέρηση, λόγω εκλογών, στις διαδικασίες παραγγελίας των 15 ελικοπτέρων Super Puma για Έρευνα-Διάσωση, εύκολα καλύπτεται με μικρή επιτάχυνση των διαδικασιών. Αυτό δεν είναι πρόβλημα για την Αεροπορία. Το πρόβλημα ακούει το όνομα ASPIS II και αφορά το σύστημα αυτοπροστασίας των F-16. Βεβαίως πρόβλημα είναι και η μη υλοποίηση απόφασης του ΚΥΣΕΑ της 30ής Απριλίου 1999(!) για την προμήθεια 60+30 μαχητικών Eurofighter. Η προμήθεια των 30 F-16 block 52+ Advance, το 2005, αφενός έμεινε λειψή και αφετέρου κάλυψε τις άμεσες ανάγκες. Το F-16 είναι ένα εξαιρετικό σημερινό μαχητικό.

Δεν είναι το μαχητικό του αύριο. Η Τουρκία έχει ήδη παραγγείλει 100 F-35. Εμείς γιατί να βρεθούμε πίσω της; Το πρόγραμμα της Αεροπορίας που παραμένει στη σκιά εδώ και χρόνια είναι του Νέου Αεροσκάφους Προκεχωρημένης & Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης. Στο ΕΜΠΑΕ 2006-2010 υπήρχε σχετικό πρόγραμμα με προϋπολογισμό 900 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Πρέπει να παρθεί μια απόφαση. Όχι υποχρεωτικά αγοράς αεροπλάνων.

Υπάρχουν προσφορές, πολύ δελεαστικές, που προσφέρουν ολοκληρωμένα «πακέτα» αεροπορικής εκπαίδευσης, που δεν απαιτούν αγορά αεροσκαφών. Το leasing έτσι κι αλλιώς έχει περάσει σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Γιατί όχι και στις Ένοπλες Δυνάμεις; Σοβαρές περικοπές, που δεν επηρεάζουν την αποτελεσματικότητά τους, μπορούν να γίνουν με μια σοβαρή και ουσιαστική αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων.
Του Ηλία Νταλούμη
isotimia.gr